Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syftet var att undersöka skrivförmåga och vissa underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna referensgruppen. Följande tester/uppgifter utfördes: Test for Reception of Grammar-2, grafomotorisk snabbhet, nonordsrepetition, Rapid Automatized Naming samt Skrivning till bilder. Bildeliciterade skriftliga narrativor undersöktes med avseende på längd, stavning, syntaktisk komplexitet, interpunktion, innehåll och helhetsintryck. Resultaten visade att vuxna inom daglig verksamhet presterade på en lägre nivå än den vuxna referensgruppen. Däremot skiljde sig gruppens resultat oftast inte från barnens, förutom att de gjorde en lägre andel fonologiskt acceptabla stavfel och fick lägre resultat på Nonordsrepetition och Rapid Automatized Naming, vilket skulle kunna tyda på begränsning i fonologisk bearbetningsförmåga. Fonologisk intervention och hjälpmedel som stöttar skrivförmåga föreslås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)