Digitala arbetssätt i slöjdämnet: En kvantitativ undersökning av hur lärare arbetar med digitala verktyg i den mjuka slöjden.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Ida Nilsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad. Den nationella ämnesutvärderingen av slöjdämnet (Skolverket, 2015) beskriver en utveckling där digitala verktyg har ökat kraftigt de senaste åren. Nu när digitala verktyg och digital teknik skrivits in i den reviderade kursplanen i slöjd (Skolverket, 2017b) blir de också en del av slöjdens arbetsprocesser. Denna studies syfte är därför att undersöka hur lärare arbetar med och uppfattar digitaliseringen i slöjdundervisningen. Pragmatismen, det sociokulturella perspektivet samt TPACK-ramverket har valts ut som teoretiska ramverk för studien. Debatten i slöjden lägger grunden för förändringarna från bland annat skolverket och den senaste forskningen. Studiens empiriska material samlades in genom de kvalitativa metoderna observationer och halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare under totalt 11 lektioner i klasser mellan åk 3 och 9. Resultatet visar på att lärare tycker att det är intressant med digitala verktyg men att det samtidigt finns många hinder och svårigheter i vägen för denna vilja. Det är även stora skillnader mellan skolors förutsättningar och tillgång till digitala verktyg. I diskussionskapitlet diskuteras studiens resultat, metodens genomförande, reliabilitet och validitet samt den vidare forskningen på området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)