Heldagslärande : hur det upplevs bland fritidslärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Eftersom vi båda har en positiv syn på heldagslärande tycktes det spännande att undersöka hur färdiga fritidslärares syn på och upplevelser av heldagslärande ser ut på deras arbetsplatser. Syftet med studien har varit att ta reda på hur fritidslärare uttrycker sig om sin verksamhet och yrkesroll i relation till begreppet heldagslärande. Studien har utgått från följande frågeställningar;  • I vilken mån uttrycker fritidshemslärare att heldagslärande används på deras arbetsplats?  • Hur uttrycker fritidshemslärare att samarbetet mellan skola och fritidshem fungerar på sin arbetsplats? • Vilka uppfattningar har fritidshemslärare om heldagslärande? I vårt examensarbete har vi använt oss av semikvantitativa enkäter med kvalitativa inslag för att samla in empiri. Respondenterna har bestått av personal inom fritidshemmet. För att analysera resultaten har vi använt oss av den fenomenologiska analysmetoden EPP. Resultatet av studien visade att fritidslärarna uttryckte en inställning till heldagslärande var positiv men att själva samarbetet mellan fritidshemmet och den obligatoriska skolan inte alltid fungerade. Respondenterna uttryckte ofta att de upplevde det som att den obligatoriska skolan kom i första hand vilket gjorde att fritidshemmet inte fick samma prioritering. Gemensam planering med klasslärarna var också något som togs upp av fritidspersonalen och att det ansågs som något önskvärt, men att många saknade detta i sin verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)