Inkludering vid planerad undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar rörande inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka uppfattningar förskollärare har kring inkluderande arbetssätt i planerad undervisning på förskolan. Den metod som använts är kvalitativ metod genom intervjuer av sex förskollärare. Materialet har analyserats och diskuterats med hjälp av sociokulturell teori. Utifrån teorin har vi använt oss av begreppen samspel, språk, scaffolding och den proximala utvecklingszonen. Resultatet visar att förskollärarna menar att de arbetar med barns olikheter för att möjliggöra inkludering för alla barn, dock framträder vissa motsättningar kring detta i deras beskrivningar. Förskollärarna beskriver även att de delar upp barnen i mindre grupper för att skapa förutsättningar för alla barn samt för att möjliggöra inkludering. Förskollärarna betonar att en tydlig kommunikation samt att involvera barns intressen har en viktig roll kring barns möjlighet att inkluderas i planeringen och genomförandet av undervisningen på förskolan. Förskollärarna menar att personaltätheten har en betydande roll för att verksamheten ska fungera samt för att kunna bemöta alla barn. I analysen av resultatet framträder förskollärarnas olika förhållningssätt i deras skildringar av inkluderande arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)