Vilken roll spelar ljudteknikern vid operan? : En kvalitativ studie om ljudteknikerns samverkan och påverkan vid operaproduktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Författare: Stina Fagerberg; [2017]

Nyckelord: Ljudtekniker; opera; samverkan; påverkan; Bourdieu;

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa undersökning var att ta reda på vad ljudteknikern har för roll och påverkan i en operaproduktion samt även att undersöka hur ljudteknikern samverkar med övriga funktioner i operahuset. Detta ämne är som forskningsområde fortfarande relativt ogenomlyst, därför kan denna studie bidra ny kunskap i ämnet. Undersökningen kan i viss mån även ge ökad kunskap om hur samspel och samverkan ser ut mellan olika yrkesgrupper i svenska operahus. Som grund för uppsatsens analys fungerade fyra stycken ljudtekniskt verksamma personer från Sveriges tre största operahus som intervjuades. Svaren från respondenterna har analyserats utifrån Pierre Bourdieus teorier (symboliskt kapital, fält och habitus) och annan tidigare forskning. Studien visar att ljudteknikerns roll är komplex, mångfasetterad och kräver utöver ljudteknisk kunskap även stor social kompetens för att kunna samverka väl med de konstnärliga ledarna och övriga funktioner. Vidare framgår det att tre av de fyra respondenterna anser att ljudteknikern påverkar det konstnärliga scenuttrycket. Respondenterna var eniga om att ljudteknikerns roll i en operaproduktion har blivit mer betydande på senare år tack vare den tekniska utvecklingen. Svagheten med denna studie är att den endast byggts på kunskap inhämtade genom intervjuer. Som förslag på vidare forskning är att utvidga och säkerställa dessa resultat genom att genomföra undersökningen med andra metoder t.ex. observationsstudier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)