An object tracking system for a tabletop board game

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Filip Nilsson; Aron Polner; [2019]

Nyckelord: Object tracking; Board game;

Sammanfattning: Att spela brädspel är ett sätt för människor att interagera med varandra. Nyligen så påbörjade Egocentric Interaction Research Group (egocentrisk interaktions forskningsgrupp)på Malmö Universitet ett tvärvetenskapligt projekt kring den här typen av interaktion.Forskningen fokuserar på att analysera mellanmänsklig interaktion i en brädspelskontext.För att kunna dra slutsatser om interaktionen behövs empirisk data. I detta arbete presenteras processen kring utvecklingen av en prototyp för datainsamling i brädspelskontext.En kombination av 3D kamerateknik och 2D markörspårning används för att samla indata. Genom att kategorisera grundläggande händelser så som placering, förflyttning ochborttagning av 2D markörer samt kategorisera spelarnas rotationer i relation till bordetkan data samlas in och sparas i en databas. Systemet valideras genom en testsekvens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)