Alkoholindustrin ur ett CSR-perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Tor Brambeck; Jonas Svenhard; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility har blivit en allt viktigare del i företags framtidsstrategier. Framförallt riktar sig strategierna bakåt i ett företags produktionskedja, med miljökrav och arbetsvillkor som främsta fokusområden. Det är sällan som företagen tittar på vad som händer efter produkten är såld. Hur påverkas samhället av produkten som företaget säljer? Alkoholen har blivit ett naturligt inslag i det moderna samhället. Det råder dock ingen tvivel om att alkoholen har skadliga påverkningar både på samhälls- och individnivå. Hur använder alkoholföretag sitt CSR-arbete för att ta ansvar för den påverkan som deras varor orsakar efter försäljning? Denna rapport kommer att diskutera dilemmat med att ha en kontroversiell produkt och förhållandet mellan ekonomiskt och socialt ansvar. Förutom detta kommer rapporten även ta upp hur ansvaret är fördelat mellan företagen och staten. Från intervjuer som utförts med två av de största alkoholleverantörerna i Sverige, samt en nykterhetsförening, har en övergripande uppfattning bildats om hur de olika intressenterna samverkar, tar ansvar och har för åsikter om hur dagens utformning av alkoholpolitiken fungerar. För att nå en slutsats undersöktes hur väl dessa funderingar och åsikter överensstämde med de tankar och teorier som redan finns på området. En stor del av teorin handlar om huruvida det är företagens eller statens ansvar att ta ansvar för produkten. Med hjälp av dessa diskuterades också frågeställningen; Är det lönsamt för företagen att att arbeta för ett måttfullt drickande? Idag sträcker sig företagens CSR-arbete till att sponsra organisationer och utbildning som relaterar till alkoholfrågan. Staten kontrollerar tillgången via Systembolaget och reglerar marknadsföringen via lagstiftning. Detta påtvingar en begränsning för företagen, som med ett aktivt CSR-arbete vill ta ansvar men inte ges några egentliga möjligheter. Företagen arbetar dels med CSR för att ta sitt etiska och filantropiska ansvar, dels för att det stärker varumärket och det kan bidra till ekonomisk lönsamhet över tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)