Hållbar utveckling i läromedel för NO i åk 6 : Vilken natursyn förmedlas till eleverna?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Författare: Maria Fältsbacka; [2019]

Nyckelord: natursyn; läromedel; NO; hållbar utveckling;

Sammanfattning: Syftet med studien var att få en överblick av hur läromedel inom NO behandlar hållbar utveckling som är ett viktigt område som eleverna behöver få kunskap kring, och om det räcker med att enbart utgå från dessa. Forskningsfrågorna som utformades till studien är följande: “Hur behandlas hållbar utveckling i naturvetenskapsläromedel för åk 6 och vilken natursyn genomsyrar de analyserade läromedlen?” För att välja ut läromedel till studien utformades en enkät bestående av två frågor, som besvarades av ca 20 lärare på sociala medier och via personliga kontakter. Frågorna konstruerades för att få svar på vilket läromedel som lärare i åk 6 använder till NO-undervisningen och om de anser att hållbar utveckling inkluderas i tillräckligt stor omfattning i detta. ​Koll på NO och ​Boken om fysik och kemi dominerade i svaren, därmed analyserades grundböckerna, arbetsböckerna samt lärarhandledningarna till dessa läromedel. Läromedlen analyserades utifrån en diskursanalytisk ansats där textavsnitt som ansågs tillhöra hållbar utveckling kodades i kategorierna ​naturen som en outsinlig källa,naturen som en skör evighetsmaskin​ samt ​naturen som en gemensam kropp​. Resultaten visar att hållbar utveckling indirekt, men inte uttalat, ingår i de analyserade läromedlen, och det är ekologisk hållbar utveckling som får störst utrymme i dessa läromedel. Den natursyn som dominerar i texterna är ​naturen som en skör evighetsmaskin. Slutsatsen som kan dras av studien är att det är fördelaktigt om undervisande lärare själva har kunskap inom hållbar utveckling för att kunna undervisa ytterligare om detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)