Attraktionen Sörmlandsleden : En analys av Nyköpings kommuns användning av Sörmlandsleden i sin destinationsmarknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Marknadsföringen av en destination är sammankopplat med platsens ekonomiska utveckling. Nyköpings kommun använder sig av Sörmlandsleden för att locka till sig turister vilka genom sin vistelse bidrar till kommunens ekonomi. Nyköpings kommun och föreningen Sörmlandsleden har olika målsättningar: bidra till kommunens ekonomiska utveckling respektive säkerställa en bra vandringsled. Detta kan ge upphov till möjliga konflikter. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Sörmlandsleden passar in i Nyköpings kommuns destinationsimage samt analysera de konfliktytor som kan uppstå som följd av Nyköpings kommuns marknadsföring av Sörmlandsleden. Uppsatsens empiri utgörs av fem semistrukturerade intervjuer samt en kvalitativ textanalys av Nyköpings kommuns besöksnäringsstrategi och verksamhetsberättelse. Resultatet visar på ett beroendeförhållande där Sörmlandsleden kan ses som en attraktion, infrastruktur och möjliggörande för andra verksamheter inom destinationen Nyköpings kommun. Sörmlandsleden ingår i de två nyckelorden livet och navet som utgör Nyköpings kommuns destinationsimage och har en central roll i kommunens marknadsföring som en weekend-kommun då upplevelser paketeras som vandringspaket. Vidare visar resultatet på konfliktytor rörande konceptet Fly & Walk, Sörmlandsleden som fri nyttighet och ideell förening, slitage och nedskräpning samt intressekonflikter gällande vandringsledens användning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)