En bra början : FMT som stöd inför skolstarten för barn i förskola/förskoleklass

Detta är en L3-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: I detta examensarbete beskriver jag Funktionsinriktad MusikTerapi – FMT.  Hur metoden vuxit fram och hur den fungerar i praktiken. Mitt syfte har varit att beskriva hur FMT kan vara ett stöd i utvecklingen för barn i förskola/förskoleklass. Jag beskriver i två fallbeskrivningar mitt arbete med två adepter, som är två 6-åringar utan diagnoser. Jag beskriver också barns kognitiva och motoriska utveckling då det är två områden som hänger starkt samman och är viktiga delar i FMT-arbetet.   Min slutsats är att FMT kan underlätta skolstarten för dessa barn genom att:   Självsäkerheten har ökat Energin kan läggas på rätt saker när stabiliteten utvecklats och blivit bättre Handgreppet har utvecklats Läsriktningen har bearbetats och utvecklats Sidoskillnaden inte är för stor De har utvecklat sin förmåga till problemlösning och att kunna arbeta självständigt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)