Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. Studien är inriktad på kursen matematik 3c på gymnasiet. Studien visar att lärare värderar uppgifterna olika vilket kan tyda på utmaningar med att tolka betygskriterier i matematik på gymnasiet. I undersökningen framkommer hur de som är nyexaminerade behöriga lärare visar på en mer generös värdering och relaterar till högre betygsnivå jämfört med de lärare som är mer erfarna. De mer erfarna lärarna visar också gögre grad av samstämmighet när det gäller hur de beskriver kunskapsnivå motsvarande de olika betygsnivåerna jämfört med de nyexaminerade lärarna. De nyexaminerade lärarna uttrycker i vissa fall bristande matematiska kunskaper kopplat till de högre kurser i matematik på gymnaisenivån som de förväntas undervisa på. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)