Möjligheter att förkorta endometriosdrabbade elevers lidande med elevhälsans stöd : En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Endometrios är en sjukdom som innebär dysfunktionell menstruation. De som drabbas utstår ofta lidande i form av kraftig smärta och riskerar ofrivillig barnlöshet. Kunskapen om sjukdomen är låg och yngre med endometrios är kraftigt underdiagnostiserade. Syfte: Syftet var att undersöka faktorer som kan påverka att elever med endometrios får hjälp genom elevhälsan samt om skolsköterskor upplever att det finns insatser inom elevhälsan som kan förbättras för att eleverna skall få hjälp tidigare och därmed reducera sitt lidande. Metod: Studien utfördes med en kvalitativ ansats, där åtta skolsköterskor intervjuades. Analysarbetet utfördes enligt Graneheim och Lundmans innehållsanalys. Resultat: Innehållsanalysen resulterade i två teman med tre till fyra kategorier var. Resultatet visade att flera faktorer spelade in om elever med endometrios fick hjälp via elevhälsans försorg. Tillgänglighet och engagemang framstod som faktorer som skulle kunna möjliggöra att eleverna fick hjälp från elevhälsan, medan bristen på såväl kunskap som tid såg ut att kunna utgöra ett hinder. Förbättringsförslag som nämndes var att inkludera information om endometrios i undervisningen och att utforma ett mer strukturerat sätt att lyfta problemet under hälsosamtalen. Konklusion: Slutsatsen i denna studie är att lidandet hos denna patientgrupp skulle kunna förkortas genom förändringar i nuvarande rutiner. Att lägga till information i undervisningen, ställa fler frågor vid hälsosamtalet, utöka kunskap och kunskapsstödet för skolsköterskorna, uppmärksamma ökad skolfrånvaro på grund av smärta och att följa upp elever som remitterats vidare är några exempel på insatser som var för sig inte behöver ta mycket tid men som kan göra skillnad för individen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)