“Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. Det teoretiska ramverket utgår från teorin om livsvärlden och utifrån tre olika begrepp som illustrerar skilda barnsyner. För att synliggöra förskollärarnas tankar samt barnsyner används intervju som undersökningsmetod. Det är fyra verksamma förskollärare som deltar i studien. Resultatet betonar flera viktiga aspekter utifrån ämnesområdet. En central del gällande förskollärarnas tankar är deras egna förhållningssätt utifrån hur de bemöter barnen samt vilken tro de har på dem. Strategier som lyfts fram är till exempel närvarande pedagoger, den pedagogiska miljön samt feedback. Några av de hinder förskollärarna identifierar är en bristande samsyn inom arbetslaget samt strukturella förutsättningar. Utifrån den insamlade datan kan det tolkas som att barnsynen barn är medmänniskor klassas som mest central. Slutsatsen för studien utmynnar sig i att förskollärarnas förhållningssätt gentemot barnen anses vara den viktigaste förutsättningen för att möjliggöra barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)