Inkluderande lärmiljö i matematik : Några speciallärares erfarenheter av samarbete, tillgänglighet och delaktighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I rollen som speciallärare ingår det att kritiskt analysera och medverka i det förebyggande arbetet genom att identifiera olika elevers behov och anpassa den pedagogiska verksamheten. Speciallärare ska stödja lärare och arbeta förebyggande genom att minska hinder i lärmiljön. Elevers låga resultat i matematik kan kopplas till brister i matematikundervisningen. Syftet med den här studien är att få fördjupad kunskap om hur speciallärare kan främja lärmiljön och motverka hinder i ämnet matematik i åk f-6. Specifikt riktas ett särskilt fokus mot speciallärares erfarenhet av att utveckla inkluderande lärmiljö i ämnet matematik. I studien har en kvalitativ metodansats använts och 14 speciallärare intervjuats. Datamaterialet analyserades tematiskt och den teoretiska analysen utgick från den didaktiska triangeln och det relationella perspektivet. Studiens resultat visar att matematikkunskaper utvecklas när undervisningen tydliggörs och närarbetsro och trygghet skapas. Genom varierad undervisning blir elever delaktiga och upplever matematik mer lustfyllt. I resultatet framkom även att speciallärare stödjer lärare som undervisar i matematik genom kvalificerade samtal, observation och kompetensutveckling. Slutsatser som dras utifrån den här studiens resultat är att lärares val påverkar elevers möjlighet att tillgodogöra sig ett matematiskt innehåll där även samarbete mellan speciallärare och lärare betonas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)