Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. Vad finns det för forskning på ämnet och hur ser lärare respektive elever på formativ bedömning? Syfte med denna kunskapsöversikt är att synliggöra vilka effekter den formativa bedömningen har i matematikundervisningen för elever i låg- och mellanstadiet. För att undersöka vår forskningsfråga har vi kartlagt åtta vetenskapliga artiklar med fokus på formativ bedömning i matematikundervisning. Utifrån vår forskningsfråga formulerades tre frågor i en frågeställning: Vilka positiva och negativa effekter har formativ bedömning i matematikutvecklingen? Hur påverkar formativ bedömning motivationen för elevers lärande? Vilka problem och möjligheter finns i implementeringen av formativ bedömning? Utifrån dessa frågor vill vi fördjupa oss inom ämnet och använda den kunskapen vid jämförelse och analys av artiklarna. För att undersöka sina syfte har artiklar använt olika metoder i sina studier. De metoder som framgick i artiklar var observationer, intervjuer, enkäter och dokumentanalys av styrdokument och olika nationella prov. Många olika likheter och skillnader visades i resultatet. Likheter i form utav lärares syn på formativ bedömning men även inslag av skillnader beroende av vart studierna utfördes. Det blir klart att läroplaner i olika länder står i konflikt med formativ bedömning i ett tidsperspektiv. Detta sagt en diskussion om lärarrollen blir aktuell med frågan vad lärare bör ägna sin tid åt i arbetet. Överlag är de flesta lärare medvetna om vad formativ bedömning är och ungefär vad det innebär, men brist på kunskap hur de applicerar det i sitt yrkesutövande är mer påtagligt. Sammanfattningsvis kan den formativa bedömningen utifrån kunskapsöversikten av artiklarna förklaras som en metod för att få eleverna i rätt riktning i sitt lärande, samt engagera dem i det. Formativ bedömning i form av återkoppling, vägledning och målsättning kom att underlätta för elever i matematikundervisningen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)