Elevers intressen och behov : Vad elever kan göra och vad de vill göra i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Martin Wiklander; Lize Öjebrant; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under vår utbildning och i arbetet på olika fritidshem har vi upplevt att det skiljer sig åt i hur stor utsträckning olika verksamheter arbetar utifrån elevers intressen och behov. Vi anser att detta är en stor och viktig del av vårt framtida uppdrag som utbildade grundlärare i fritidshem. För att ta reda på hur elever upplever att deras intressen och behov tillvaratas och även hur de upplever att verksamheten bättre kan leva upp till dessa intressen och behov kändes det självklart att vända oss till primärkällan för upplevelsen av en meningsfull fritid, det vill säga eleverna själva. På så sätt lyfte vi även barns perspektiv på sin vistelse i fritidshemmet. Vi utgick från följande två frågeställningar i vår undersökning: Hur upplever elever att deras intressen och behov tillvaratas i fritidshemmet? och Hur uppger elever att fritidshemmet kan utformas för att bättre möta deras intressen och behov?. Genom åtta kvalitativa intervjuer med fritidshemselever i årskurs 3 (en åldersgrupp som ofta väljer att snart sluta i verksamheten) samlade vi vår empiri. Resultatet av intervjuerna visar att elevernas huvudsakliga intresse och behov är tillgången till vänner, vilket fritidshemmet erbjuder. Det framkom även att eleverna vill bestämma mer själva över vad de ska göra för aktivitet, när de ska göra den och var de ska genomföra aktiviteten. Som stöd i vår analys av intervjuerna har vi utgått från en barndomssociologisk teori med ett antal tillhörande begrepp

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)