Digitala verktyg och användningen av återkoppling i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Digitaliseringen tar idag allt större plats inom skolans verksamhet. Att använda digital utrustning är idag en förutsättning för en framgångsrik undervisning. Tidigare forskning visar däremot att en stor del av dagens yrkesverksamma lärare känner behov av mer utbildning i att använda digitala verktyg i undervisningen. Utöver digitala verktyg framhålls även andra aspekter för en lyckad undervisning. En av dessa är återkoppling till eleverna. I denna studie undersöks sambandet mellan dessa två delar i undervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka hur digitala verktyg används i matematikundervisningen i årskurserna F-3 samt hur återkoppling genomförs till eleverna vid arbete med digitala verktyg. Vidare undersöks även om det finns något samband mellan användningen av digitala verktyg i undervisningen och lärarens tekniska kunskaper.  Studien genomfördes genom en kombination kvantitativa enkäter med inslag av kvalitativa intervjuer. Urvalet av respondenter till studien var yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3. Enkäten skickades till tre skolor samt till en lärargrupp på Facebook, totalt besvarades enkäten av 40 respondenter. Informanterna till intervjuerna var två lärare som arbetade i årskurs ett respektive årskurs två. Resultaten från studien visar att alla deltagande respondenter använder sig av digitala verktyg vid något tillfälle i sin undervisning. Hur ofta och vilka digitala verktyg som används skiljer sig åt mellan olika lärare med det vanligaste och mest förekommande är att bärbara datorer och surfplattor används vid undervisningen och att det förekommer en till två gånger per vecka. Resultaten visar att en stor del av lärarna genomför återkoppling till sina elever när de arbetar med digitala verktyg. Undersökningen visar att formativ återkoppling är mest förekommande och att det ofta sker muntligt. Resultaten har även visat att återkoppling via den digitala resurs som eleverna arbetar med är en vanligt förekommande återkopplingsmetod när arbete med digitala verktyg genomförs.  Slutligen visar resultaten att det inte verkar finnas något samband mellan användningen av digitala verktyg och lärarens tekniska kompetenser. Överlag tyder resultaten från studien på en positiv inställning till att använda digitala verktyg i matematikundervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)