Matematiksvårigheter/dyskalkyli

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Maria Fatahi; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om matematiksvårigheter/dyskalkyli. Dyskalkyli betyder att barn har problem med beräkningar i matematik. En del elever har svårt att behärska matematik, vissa barn utvecklar dyskalkyli/dysmatematik senare i framtiden. Orsaker till dyskalkyli kan vara ärftliga. Både de lärare och specialpedagoger som jag intervjuade ville kalla elevers svårigheter för matematiksvårighet eller dysmatematik. De barn som har svårigheter att räkna har även svårt att lära sig talbegreppen. Det kan vara att dessa barn har koncentrationssvårigheter, problem med huvudräkning, uppställning, räkneoperation och kanske även problem med språket för att kunna läsa eller förstå uppgiften. Dyskalkylibarnen kan ena stunden klara av en uppgift men lite senare samma dag eller kanske dagen efter glömma bort lösningen på samma uppgift. I denna uppsats kommer jag att berätta mer om dyskalkyli/matematik- svårigheter och några lärares och specialpedagogers syn på problemet och även vilka metoder de använder för att underlätta undervisning för dessa barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)