Den mexikanska matens resa : En kvalitativ studie om hur den mexikanska maten spred sig till och inom Sverige samt hur den har förändrats på vägen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka hur och varför den mexikanska maten spred sig till och inom Sverige samt hur den svenska kulturen förändrat maten i och med resan hit. Detta görs med hjälp av en nutida historisk fallstudie där två olika typer av branscher inom samma område, det vill säga texmex-mat, undersöks. Den andra delen av uppsatsen handlar mer om skillnaden på mexikansk mat och det vi i Sverige ser som klassisk tacos. Resultatet presenteras med hjälp av nyhetsartiklar som systematiskt har framtagits med hjälp av mediearkivet för att på så sätt få fram en slags tidslinje på när saker och ting hände. Innehållet från dessa nyhetsartiklar diskuteras sedan med hjälp av den tidigare forskningen samt de två teorierna, diffusionsteorin, översättningsmodellen samt förändringen av produktion, distribution och konsumtion som presenteras. Slutsatsen blev att spridningen av den mexikanska maten till och inom Sverige skett genom både smittsam och hierarkisk diffusion. Det har även blivit tydligt att den mexikanska maten genomgått någon typ av översättning och eller synkretism i och med resan till Sverige, då det är stor skillnad på det som klassas som klassisk tacos i Sverige och autentisk mexikansk mat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)