Equity crowdfunding : ny investeringsmöjlighet på riskkapitalmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att undersöka hur investerare inom equity crowdfunding förhåller sig på den informella riskkapitalmarknaden och huruvida de tillför något nytt på denna marknad. Uppsatsen ser till vilka möjliga motiv och risker det innebär att investera i equity crowdfunding och även eventuella förväntningar på utfallet av det investerade kapitalet. Denna studie har bidragit till att se investerare i equity crowdfunding som en ny form av karaktär på den informella riskkapitalmarknaden, där premisser för risktagande och motivation till investeringen skiljer sig från tidigare investerarkategorier. Genom att se till existerande teorier och litteratur på området informellt riskkapital dras paralleller med den insamlade empirin. Investerarna på den informella riskkapitalmarknadens kan karaktäriseras utefter fyra kategorier: microinvesterare, finansiella placerare, kompetensinvesterare och affärsänglar. För att kunna analysera motiven och förväntningarna på investeringar i equity crowdfunding har teorier om risker och motivation använts. Genom en fallstudie av företaget Mormor Magdas därproducerade glass har kvalitativa intervjuer genomförts med grundaren av företaget och med delägare som tillkommit via equity crowdfunding. Studien syftar till att ge en djupare bild av den kontext som investerare inom crowdfunding befinner sig i. Det som framkom av studien visade att de individer som investerade via equity crowdfunding hade flest likheter med karaktären microinvesterare på den informella riskkapitalmarknaden. Av de karaktärer som analyserades skilde det sig mest mellan equity crowdfunding investerare och affärsänglar. Trots att investeringar i ett nystartat företag innebär hög risk hade investerare i Mormor Magdas därproducerade glass inte någon hög förväntan på avkastning. Detta trots att risk och förväntad avkastning vanligtvis brukar ha en stark relation. Trovärdighet och tillit för entreprenören tros vara viktiga faktorer vid valet att investera, ingen av respondenterna hade sökt information annat än den som gavs av företaget och de grundade sitt beslut på enbart detta. Olika värden såsom den lokala anknytningen och ett värde i produkten har påverkat investerares motivation till att satsa kapital. Respondenterna i fallstudien har oäkta altruistiska motiv då de önskar få ett utbyte för sitt investerade kapital i upplevelsen av en viss känsla av tillfredsställelse. Det finns hittills lite forskning inom crowdfunding, den forskning som tidigare utförts har främst riktat in sig mot entreprenören och de som investerar har ofta lämnats utanför. Denna uppsats har valt att utgå från perspektivet av de som investerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)