En kvalitativ studie där elever i årskurs nio reflekterar över självförtroendebegreppet och sitt eget självförtroende : Hur har skoltiden påverkat självförtroendet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap

Författare: Anna Engström; Stefan Sjögren; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen söker svar på hur elever i årskurs nio uppfattar och reflekterar kring självförtroende och hur dom tycker att skolan har stöttat dom med det. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om självförtroende och självuppfattning samt tio kvalitativa intervjuer. Hela studien utgår ifrån Bronfenbrenners ekologiska modell Resultatet visar att ungdomarnas syn på självbegreppet framförallt handlar om att tro på sig själv, med betoning på utseendet. Resultatet visar även att kompisarna är en av dom viktigaste faktorerna för uppbyggnaden av ett bra självförtroende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)