Från fabriksförsäljning till fenomen? : Konkurrensmedels betydelse för en outlet

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Zana Zgog; Åse Wedberg; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om konkurrensmedel och hur en outlet arbetar med dessa för att påverka konsumenter i deras val. Bakgrund till uppsatsen är den starka konkurrensen som idag finns inom kläd- och varumärkesbranschen. I takt med att allt fler butiker öppnar sina dörrar intensifieras kampen om konsumenterna. Därför vill vi studera hur en Factory Outlet, som ofta saknar de fördelar, som till exempel en centralt belägen butik har, får konsumenter att välja just dem. Problemställningen som skall belysas är vilka konkurrensmedel en outlet har att jobba med och vilka de faktiskt använder för att skapa en alldeles unik mix som medför att konsumenterna väljer just dem. Vi har därmed utformat en problemformulering som lyder: Vilket konkurrensmedel är det som främst påverkar konsumenten att åka till en outlet, och hur jobbar och använder en outlet olika konkurrensmedel? Syftet med vår uppsats är att utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv beskriva hanteringen av olika konkurrensmedels betydelse för en outlet och dess kunder. Vi kommer att fördjupa oss i undersökningen av vilka konkurrensmedel som används och hur de används, samt varför konsumenterna väljer att besöka en outlet. Vi kommer att använda oss av teorier så som konkurrensmedelsmixen, sexhörningen och konsumenters butiksval. Vår undersökning är uppdelad i två delar och utgår ifrån både en kvalitativ- och kvantitativ ansats. Vi ser en klar fördel att använda sig av båda två, då detta medförde att vi begränsade några utav nackdelarna hos varje metod. Undersökningen genomfördes på en av nordens största outlet för varumärken, vid namn Vingåkers Factory Outlet. Den första delen av undersökningen innefattar en öppen individuell intervju med den valda outletens marknadsansvarig och den andra delen innehåller 60 individuella konsumentintervjuer. De centrala slutsatserna för uppsatsen är att Vingåkers Factory Outlets sortiment och varumärkesutbud är det konkurrensmedel, som har störst påverkan på konsumenternas val att åka till outleten. Det är även detta konkurrensmedel som vi kommit fram till att outleten satsar och arbetar mest med. Därför kan vi även konstatera att Vingåkers Factory Outlet prioriterar helt rätt i sitt arbete med de olika konkurrensmedlen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)