Sökning: "kunskapsmässig inkludering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kunskapsmässig inkludering.

  1. 1. Inkludering av elever med språkstörning : Hur kan lärare öka möjligheterna för social och kunskapsmässig inkludering? En kvalitativ studie utifrån tre perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Skenhall; Lejla Gruda; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; social inkludering; kunskapsmässig inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad vuxna med språkstörning, vårdnadshavare till barn med språkstörning och lärare som undervisar elever med språkstörning anser är väsentligt när det gäller elevernas sociala samt kunskapsmässiga inkludering. Med utgångspunkt i syfte, frågeställningar och teoretiskt ramverk undersöktes vilka aspekter alla tre grupper ansåg var väsentliga för att elever med språkstörning ska lära sig och må bra. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – En fallstudie för grundskolans årskurser 3-5

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Caroline Lindell; [2018-08-08]
    Nyckelord :Inkludering; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; klassrumsmiljö; social inkludering; medierade redskap; autismspektrumtillstånd; ADHD;

    Sammanfattning : Frågan om inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är omdebatterad och i dagsläget högst aktuell. Elever inom spektrumet av funktionsnedsättningar befinner sig i grundskolan och särskolan. Kunskapskraven skiljer sig och bedömning av elevernas kunskaper sker utifrån respektive skolform. LÄS MER

  3. 3. ICT and inclusion. : Teachers’ perceptions on the use of information and communication technology for students with special educational needs in general educational settings.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Josjö; [2013]
    Nyckelord :special needs education; students with special educational needs; ICT; inclusion; general educational settings; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; IKT; inkludering; vanliga klasser;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt ämne i skolor världen över och denna studie kan vara av intresse för lärare, specialpedagoger, skolledare och lärarutbildare. Syftet med föreliggande studie var att beskriva och analysera lärares erfarenheter och uppfattningar av användningen av IKT för elever i behov av särskilt stöd som går i vanliga klasser, och att finna sambandet mellan IKT och inkludering. LÄS MER