Informationssökning på strategisk respektive operativ nivå inom en organisation

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Effektiv informationshantering är en viktig och avgörande del för företagens framgångar. Detta kan dock vara problematiskt eftersom de hanterar stora mängder ostrukturerad information. I denna uppsats har undersökts hur ett ingenjörsföretags informationssökningsprocesser sker avseende de hierarkiska nivåerna. Syftet blir därmed att klargöra hur informationssökning sker på operativ respektive strategisk nivå inom en organisation. Undersökningarna utfördes med tre olika metoder för att få en så mångfacetterad bild som möjligt av problemet. Enkätundersökningen gav kvantifierbart material som kunde behandlas statistiskt. CIT (Critical Incident Technique), en formaliserad intervjumetod, gav inblick i hur specifika informationssökningsprocesser sker hos enskilda anställda. Påföljande öppna intervjuer gav ickeformaliserad information som ökade förståelsen om informationshanteringen inom organisationen. Resultatet i uppsatsen visade att informationssökning på strategisk respektive operativ nivå var, trots att de hanterar olika typer av behov, relativt lika. Båda dessa nivåer använde sig till största delen av rika informationskanaler och rika informationskällor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)