“VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur barn respektive förskollärare beskriver vardagliga konflikter och vad det är som skiljer sig eller överensstämmer mellan barn och förskollärares beskrivningar. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av förskollärare samt gruppsamtal med barn. Resultatet visar att de främsta orsakerna som beskrivs av både barn och förskollärare kring varför konflikter uppstår är svårigheter i kommunikationen och det språkliga men också att barn vill ha samma sak som någon annan. Den främsta lösningen för konflikter som uppstår i förskolan, som både barn och förskollärare framhöll var att prata med varandra och att pedagoger är närvarande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)