Andas och centrera : Att lära sig hantera nervositet som musiker och trumpetare

Detta är en Kandidat-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

Sammanfattning: Syftet med detta konstnärliga examensarbete var att undersöka och utvärdera metoder för att, som musiker och trumpetare, hantera nervositet i samband med utmanande situationer, som exempelvis provspelningar och konserter. Det utfördes konkret genom instudering och analys av Oskar Böhmes trumpetkonsert i f-moll (Op. 18), ett verk som är musikpsykologiskt utmanande på grund av speltekniskt svåra passager. Studien genomfördes metodiskt genom instudering av verket i kombination med litteraturstudier och intervju med trumpetlärare. Genom identifikation av svårigheter i stycket (tonhöjd, tempo, andningssvårigheter, skalor och ackord, språng, flex, samt flera av dessa aspekter samtidigt) och sätt att lösa och hantera dem med hjälp av litteraturstudierna och intervjun, framkom ett resultat som indikerar att det finns effektiva metoder för att hantera nervositet för musiker och trumpetare. Utifrån resultaten kan följande slutsats dras: det är möjligt att med hjälp kognitiva metoder ändra sina tankebanor och på så sätt kunna hantera sin nervositet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)