Traineedeltagaresupplevelser av arbetsrelaterad motivation och lojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Förett företags konkurrenskraft och överlevnad är det idag av stor vikt att ha enfungerande rekrytering och kompetensförsörjning som matchar företagets behovmed individens. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersökaupplevelser av arbetsrelaterad motivation och lojalitet vad det gällerdeltagande i ett Traineeprogram. Två fokusgruppintervjuer med fem deltagarefrån år 2011 och fem deltagare från 2012 ligger till grund för studien. Dataanalyserades med kvalitativ tematisk dataanalys och huvudresultatet visademycket positiva upplevelser av motivation och lojalitet. Resultatet visade attdeltagarna upplevde att de fått en god inblick i hela organisationen och därmedutvecklat bättre förståelse, engagemang och tillit. Det till följd av attföretaget sett till individernas behov, förväntningar och personliga utvecklingvia traineeprogrammet. En slutsats var att organisationen kan stärka individensmotivation och lojalitet genom att arbeta med kommunikation, ledarens roll samtorganisationsklimatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)