Socialt entreprenörskap - ett nytt namn för ideellt arbete - en fallstudie av Mötesplats Stapelbäddsparken

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om och problematisera begreppet socialt entreprenörskap genom att undersöka vilka olika erfarenheter som finns i utvecklandet av Mötesplats Stapelbäddsparken i Malmö och att analysera dessa processer med hjälp av Austins begrepp möjlighet, individ, resursmobilisering och värdeerbjudande. Austin m fl. (2006) har utvecklat ett ramverk för socialt entreprenörskap. Modellen betonar den dynamiska passformen mellan fyra sammanhängande komponenter: individen, kontexten, avtalet och möjligheten. Fyra olika variabler ingår i den komparativa analysen; marknadsmisslyckande, mission, resursmobilisering och prestationsmätning. Utifrån den analys som har genomförts kan man konstatera att agerandet från samtliga aktörer kan liknas vid icke kommersiellt entreprenörskap. Det är dock svårt att likställa detta med samhällsentreprenörskap eller socialt entreprenörskap eftersom dessa begrepp inte är tydligt definierade utifrån en svensk kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)