Samverkan mellan hem och skola ­ En studie av rektorers, föräldrars och lärares syn på samverkan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Våra erfarenheter av skolans värld innehåller såväl goda som dåliga upplevelserav mötet mellan föräldrar och professionella. Då vår syn är att skolan ochhemmet är två stora delar i barnens liv anser vi att en samverkan mellan dessadelar är ett måste. Enligt läroplanen skall skola och hem samverka vilket bör fåtill följd att någon form av samverkan existerar i samtliga skolor i dagensSverige. Syftet med vår studie är att undersöka vad rektor, föräldrar och lärareanser är en god samverkan och vad syftet med denna är enligt dessa parter. Defrågor som hjälpt oss besvara vårt syfte är: Vad innebär en godföräldrasamverkan för olika parter alltså rektor, föräldrar och lärare? Vad anserde olika parterna att syftet med samverkan är? Sätter de vuxna barnetslärandeprocess i fokus i samverkan mellan hem och skola? Grundar sigföräldrasamverkan i teorier och forskning? Uppsatsen bygger på tidigareforskning och litteratur inom ämnet samt på kvalitativa, halvstruktureradeintervjuer med rektorer, föräldrar och lärare på sex olika skolor. I våra analyserhar vi undersökt hur rektorer, föräldrar och lärare som kategorier ser påsamverkan och har därför valt att först göra en gruppering av individer för attsedan söka de vanligaste uppfattningarna bland dessa för att på detta sätt finnastruktur i det insamlade materialet. Av vårt resultat har vi dragit följandeslutsatser: Samverkan mellan hem och skola ser mycket olika ut på olika skolor.Hur de olika parterna ser på syftet med samverkan blir avgörande för hur dennakommer att gestalta sig. Avgörande är också vad de olika parterna anser att manbör samverka kring. I samverkan har läraren en nyckelroll.=O

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)