Vätgasdrivna eller batteridrivna personbilar? : En jämförelse kring ekonomisk och miljömässig hållbarhet

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Abdulraheem Alqabarah; George Awaijan; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Världen har under de senaste åren satt stor fokus på klimatförändringarna och hur dessa kan påverka vår jord och framtid. Användningen av icke förnybara energikällor som fossila bränslen leder till stora utsläpp av växthusgaser som orsakar global uppvärmning. Temperaturförändringen medför i sin tur drastiska ändringar på planeten. Det globala målet är att befolkning på jorden samarbetar för att minska på växthusgasutsläppen. Transportsektorn, som idag till stor del använder förbränningsmotorer, är en av de stora källorna bakom utsläppen och en utveckling mot mer hållbara transportsystem kan vara en hjälpande faktor mot en miljövänligare framtid. Två alternativa drivkällor till förbränningsmotorn är bränsleceller i vätgasdrivna fordon och litiumjonbatterier i batteridrivna fordon. Dessa två fordonstyper har inga lokala utsläpp av växthusgaser vid användning och kan leda till positiv påverkan på klimatet. Däremot tillkommer komplikationer inom produktionsfasen av fordonen, både inom miljöaspekter och ekonomiska aspekter. Det visar sig att trots de lovade möjligheterna för vätgasdrivna fordonen så finns det ännu inga teknologier eller investeringar som kan verkliggöra en massproduktion av drivkällan, nämligen bränsleceller. Det betyder att bränsleceller idag är alldeles för kostsamma och utan en vidare utveckling av teknologin kommer vätgasdrivna fordon inte att växa mycket större. Samtidigt måste infrastrukturen för produktion och leverans av vätgas förbättras. Å andra sidan har batteridrivna fordon kommit mycket längre både inom teknik och infrastruktur. Litiumjonbatterierna har massproducerats under en längre period och kostnader för dessa kommer ner. Det ser vi genom den ständigt ökande marknaden för batteridrivna fordon. Problemet för fordonen ligger i produktionen av litiumjonbatterierna. Materialen som används är begränsade och alternativa lösningar kan vara nödvändiga. Vätgas som används som energikälla för bränslecellerna har lovande möjligheten. Drivmedlet kan produceras av förnybara energikällor via elektrolys av vatten och kan därmed tillverkas lokalt. Samtidigt ser det ut som att vätgasproduktionen kommer att mätta den framtida efterfrågan. Däremot ser man att verkningsgraden för vätgas som ska användas för transport ligger så lågt som 25%. Att använda elektricitet till batteridrivna fordon har en verkningsgrad på omkring 70% vilket är mer effektivt och kan vara en avgörande faktor i vilken fordonstyp som blir mer lyckat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)