En fallstudie om ekonomisk kunskapsintegrering inom ett tillverkande industriföretag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: Marcus Planting-gyllenbåga; Linnea Rådeström; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att styrningen ska fungera väl inom ett företag, krävs det att kunskapsintegreringenfungerar bra. Inom ett stort företag kan det finnas utmaningar, i form av brus, som gör attintegreringen sällan fungerar felfritt. För att kunskapen ska kunna förmedlas krävs det antingenatt mottagaren har en viss finansiell läskunnighet, eller att kunskapen görs om på ett begripligtsätt. Syftet med undersökningen var att tolka och förstå den interna kunskapsintegreringsprocesseninom ett tillverkningsindustriföretag. Studien har som utgångspunkt att skapa entolkning av hur en sådan process fungerar.Studien har arbetat med ett teoretiskt och väletablerat begrepp som på engelska heter,absorpitive capacity (ACAP), vilket vi har valt att översätta till kunskapsintegrerad förmåga.För att besvara studiens forskningsfråga, hur kunskapsintegreringen fungerar inom etttillverkande industriföretag, har det gjorts en kvalitativ undersökning där personer frånledningen och den operativ nivån intervjuades.Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att vårt studieobjekt får sina mål tilldelad frånmoderbolaget. Dessa mål bryts sedan ner i mindre mål och delaktiviteter för att passa den lokalaverksamheten. Studien har visat att kunskapsintegrering är en stor process, speciellt närinformationen är komplex. Kunskapsintegrering och dess omfattning gör att finansiella måloch styrning inte kan vara isolerade utan förutsätter en operationalisering inomverksamhetsstyrningen. Vi har analyserat och identifierats ett mönster i kunskapsintegreringeni form av fyra olika teman. Att ha en kunskapsintegrerad förmåga innebär att en person kanföra över kunskap, på ett sådant begripligt sätt, att mottagaren tar till sig den nya kunskapen.En viktig del i att lyckas är att de olika avdelningarna samverkar med varandra, och på så sättuppnår krossfunktionellt samarbete. Processens gång mellan förvärv och tillämpning är inte enlinjär process, utan en iterativ process, där kunskap förvärvas, assimileras för att sedanförvärvas igen, innan transformering och tillämpning uppnås. Nyckelord: Kunskapsintegration, redovisningssamtal, finansiell läskunnighet,tolkningsprocess, kunskapsintegrerad förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)