Matematik i förskolan : En studie om hur matematik kan synliggöras i förskolans vardag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur matematik kan synliggöras i vardagen och hur förskollärare arbetar med matematikundervisning i förskolan. Kvalitativ metod valdes för intervjuer med åtta förskollärare i fyra olika förskolor. Vi genomförde en tematisk analys av resultatet och analyserade sedan resultat utifrån Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter och sociokulturella teoretiska perspektiv. Resultatet visade att förskollärarna arbetar dagligen med matematikundervisning och matematiska begrepp genom att räkna, mäta, lokalisera, leka, designa och förklara. Slutsatsen som kan dras utifrån denna studie är att matematik i förskolan är viktig för att stärka barns lärande i matematik. Förskollärare behöver ta hänsyn till aktiviteter för att barnen ska få grundläggande matematiska färdigheter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)