Inverkan undervisningen i ämnet idrott och hälsa har på eleverna utifrån hälsoperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Kunskapsöversiktens syfte är att undersöka inverkan undervisningen i ämnet idrott och hälsa har på elever utifrån ett fysiskt, socialt och psykiskt hälsoperspektiv. Vi utgår ifrån tre frågeställningar (1) Vilken inverkan har undervisningen i idrott och hälsa på elevers fysiska hälsa?, (2) Vilken inverkan har undervisningen i idrott och hälsa på elevers sociala hälsa och (3) Vilken inverkan har undervisningen i idrott och hälsa på elevers psykiska hälsa? Vi har använt oss av en kvalitativ metod då vi har tillskansat oss information från tolv valda studier från tre olika databaser. Samtliga tolv studier är publicerade från 2009- 2022, som vi har kritiskt granskat. I vårt resultat skrivs studiernas syfte, metod och resultat fram. Resultatet visade att undervisningen i ämnet idrott och hälsa har en påverkan på elevernas sociala, fysiska och psykiska hälsa. Vidare visade resultatet att lektionerna i ämnet idrott och hälsa förbättrar elevernas kondition, koordination, styrka och även deras samarbetsförmåga samt sociala förmåga. Det framgick även att eleverna ser ämnet idrott och hälsa som ett roligt ämne där de kan bilda vänskapsband och bygga sociala relationer. Däremot visar resultatet av vår kunskapsöversikt även att undervisningen i ämnet idrott och hälsa kan få elever att känna sig bortprioriterade och bortvalda. Slutsatsen av kunskapsöversikten är att vi som blivande lärare i ämnet Idrott och hälsa ska utforma vår undervisning på ett sätt som engagerar samtliga elever samtidigt som den ska utgå från Skolverkets angivelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)