B2B-relationer inom finansindustrin : En jämförande analys mellan två svenska banker

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Key Account Management har blivit uppmärksammat i tidigare forskning i många aspekter, men däremot har det lagts mindre fokus på betydelsen av nätverk inom företagssamarbeten.Med bakgrund till detta har denna uppsats ett teoretiskt fokus på hur svenska banker hanterarsina nyckelkunder och vilken betydelse dessa har för det fokala företaget. För att besvaraforskningsfrågan har uppsatsen utgått från en jämförande analys mellan två svenska bankersom arbetar med B2B samarbeten. Med hjälp av kvalitativa djupintervjuer med anställda frånvardera företag har likheter och skillnader kunnat sammanställas. Utifrån detta har slutsatserdragits av att båda bankerna delar många liknande värderingar och tankesätt vad det gäller attbehålla samarbeten. Även fast bankerna har liknande strategier utifrån många synvinklar,skiljer det sig i hur de skapar nya relationella partnerskap. Avslutningsvis är synen på nätverkoch företagets identitet relativt olika mellan de två olika bankerna som studerats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)