TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. Genom att kombinera teorier från Berlant (2008) och Hochschild (2012) analyserar vi hur känslomässiga tendenser och sociala dynamiker relaterar till varandra inom det spirituella rummet. Intentionen ligger i att utveckla en förståelse för hur och varför spiritualitetsgenren blivit så uppmärksammad på TikTok. Resultatet bygger på ett målstyrt urval med Grounded Theory som analysmetod. Vårt resultat visade att analysmaterialet går att härleda till olika läror och praktiker som kombinerat med delade personliga erfarenheter fungerar som verktyg för självutveckling. Analysen påvisar hur andliga praktiker kopplade till affekt, kognition och förkroppsligande utforskas i en digital arena där socialt relaterande och kollektivt meningsbyggande skapar föreställda gemenskaper. Inom gruppen förekommer ofta rådgivning, diskussioner och stöd som mottagaren kan använda för sin personliga självutveckling. I detta underbyggs ett positivt förhållningssätt till jaget med fokus på att omfamna sin agens för att skapa en mer positiv upplevelse i sitt vardagsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)