Baljangåvan: Omtanke på distans : Hur kan en webbapplikation som säljer enkla gåvor utformas så att den upplevs navigerbar, tillförlitlig och har en effektiv köpprocess?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur en webbapplikation kan tillfredsställa behovet av att snabbt och smidigt kunna ge enklare gåvor till vänner och bekanta på Linköpings universitet. En webbapplikation utvecklades med fokus på de tre nyckelaspekterna navigerbarhet, tillförlitlighet och effektiv köpprocess. Under studiens gång utfördes användartester av webbapplikationen under olika faser av utvecklingen med de ovannämnda aspekterna som mätvärden. Metoder som användes i samband med användartesterna var Smiths L-formel för att utvärdera navigerbarhetensamt Concurrent Think-Aloud Procedure och Retrospective Probing. Resultaten från test-personerna samlades sedan in och användes som underlag för framtida utveckling. Trots att testresultaten låg till grund för utformningen av webbapplikationen ansågs navigerbarheten vara som lägst efter det sista testet enligt resultaten vilket är något som diskuteras i diskussionskapitlet. Vidare var målet med en effektiv köpprocess att kunna klicka, mata in persondata och ta beslut så få gånger som möjligt för att utföra ett köp, vilket slutligen resulterade i fyra klick, sex inmatningar och två beslut. Slutligen var den upplevda tillförlitligheten för webbapplikationen hög och lyckades uppnå sitt högsta testresultat efter de sista testerna. Slutsatsen indikerar att det krävs kompromisser för att skapa en webbapplikation som maximerar de tre nyckelaspekterna. Vad som gynnar en parameter missgynnaren annan och prioriteringar kan krävas. I Baljangåvans fall blev resultatet en webbapplikation som upplevdes navigerbar och tillförlitlig, samtidigt som köpprocessen hölls så effektiv som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)