Datadriven kultur och beslutsfattande : Applicering i svenska SME:er

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Jeremiah Sigfridsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En alltmer globaliserad och föränderlig värld medför ett stort antal problem men även möjligheter för olika typer av verksamheter som måste bemötas och hanteras. Transformationen som pågår är inte lika för alla och ett behov av kunskap i realläget bland företagen är stort. Produktionsföretag är en grupp som påverkas extra mycket av deras omgivning. Särskilt utsatta är Små till medelstora företag som inte har samma resurser som större företag. Studien ämnar därför genom användandet av en enkätstudie bidra till insikten i hur transformationen mot en datadriven kultur fortgår och inställningen till denna bland små till medelstora tillverkningsföretag i Sverige. En kvantitativ datainsamling genomfördes för att sedan analyseras induktivt där slutsatser angående företagens generella positionering i relation till en digital transformation, datadriven kultur och slutligen ett datadrivet beslutsfattande genomfördes. Resultaten av studien ställdes upp mot en uppsättning av möjliggörande faktorer som sedan kunde analyseras separat utifrån de resultat på enkäten som erhölls. Resultaten påvisade att utifrån de områden som kontrollerade så går det att fastställa att företagen är i en pågående transformation men att det samtidigt är stor skillnad mellan företagen. Det gör att när allt sammanställs placeras företagens medelvärde i mitten av ett spektrum med viss variation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)