FLERSPRÅKIGA BARNS SPRÅKSUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sittarbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studienbaserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. För att söka svarpå studiens syfte och frågeställningar användes den kvalitativa forskningsansatsen ochsemistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Ett ändamålsstyrt urvaltillämpades i denna studie där förskollärare som hade olika erfarenheter ochkunskaper kring forskningsområdet utvaldes för att få relevant information. Studiensresultat analyserades från en riktad kvalitativ innehållsanalys där insamlat materialidentifierades, kodades och kategoriserades efter förutbestämda kategorier. Resultatetvisade att förskollärare använder sig av olika arbetsmetoder och verktyg såsomhögläsning, bildstöd, gester och tecken som stöd i arbetet med flerspråkiga barn.Förskollärares förhållningssätt och förskolans miljö var avgörande för flerspråkigabarns språkutveckling. Studiens slutsats var att förskollärare använde sig av olikaarbetsmetoder och verktyg som stöd i arbetet med flerspråkiga barn. Förskolläraresförhållningssätt och förskolemiljö var väsentliga för att främja språkutveckling hosflerspråkiga barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)