Övergången mellan förskola och förskoleklass : en kvantitativ studie om betydelsen av kontinuitet vid förskoleklassens mottagande av elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Linn Andersson; Maria Fredriksson; Linda Vincent; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien tar sin utgångspunkt i övergångar mellan förskola och förskoleklass med fokus på begreppet kontinuitet och dess betydelse för mottagandet av elever i behov av särskilt stöd. Övergången kan ses som ett möte mellan två skolformer med möjlighet för informationsutbyte, inte minst rörande elever i behov av särskilt stöd, elever som inte fått någon tydlig plats i tidigare forskning rörande mottagandet i förskoleklass. Däremot finns forskning som tidigare uppmärksammat övergången mellan förskola och skola. Och det är utifrån denna tidigare forskning som vi fann vår utgångspunkt, de fyra aspekterna av kontinuitet. Syftet blev därmed att undersöka betydelsen av dessa fyra aspekter vid övergången till förskoleklass för elever i behov av särskilt stöd och vidare diskutera resultatet genom olika specialpedagogiska perspektiv. För att undersöka detta valde vi en kvantitativ ansats där data samlades in via enkäter och analyserades i Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Sammanlagt deltog 49 rektorer, specialpedagoger och pedagoger i förskoleklass, kopplade till flertalet större och mindre kommuner i norra Sverige. Detta resulterade i framkomsten av en hierarki mellan de fyra aspekterna av kontinuitet och deras betydelse för övergången. Det visade sig att den kommunikationsmässiga kontinuiteten fick högst stöd rörande sin betydelse och den fysiska lägst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)