Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Författare: Erik Thunberg; [2024]

Nyckelord: absolute pitch; relative pitch; gehör; undervisning;

Sammanfattning: Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod. Resultatdelen visar att SAG är till stor nytta vid transkribering av musik, vid ensembleundervisning och i det personliga musicerandet. Informanterna menar att SAG gör dem mer fria och mindre pappersbundna när de musicerar med andra. SAG kan dock vara en belastning vid körledning/körsång (särskilt då körens tonhöjd stiger eller sjunker) och i situationer då transponerade instrument används. Informanterna anser inte att deras SAG har haft några negativa effekter på deras relativa gehör (RG).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)