En studie om två organisationers arbete mot näthat : Där nätmobbares hat möts med kärlek

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Författare: Anna-olivia Wadman; Rebecka Gustavsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen studerar två olika organisationers arbete i att motverka näthat. Uppsatsen studerar de olika organisationernas kampanjer och har för avsikt att finna olikheter och likheter i arbetet. De teorier som ansågs vara relevanta var teorier om social marknadsföring, marknadsföring inom icke vinstdrivande och vinstdrivande organisationer och slutligen teorier om näthat. Dessa teorier ansågs vara relevanta då de täckte uppsatsens olika frågeställningar och gav en bra grund att stå på inför de två metoder som sedan genomfördes. Genom att kombinera två olika metoder kunde uppsatsen baseras på en jämförande fallstudie. En av de två metoderna som valdes ut var först en innehållsanalys. I innehållsanalysen studeras de olika organisationernas hemsidor och pressmeddelanden med hjälp av en färgkodning. Färgkodningen utgjorde sedan grunden till en tabell, som i denna uppsats refereras till som “Tabell 1”. “Tabell 1” utgörs av fyra olika och noga utvalda teman som tenderar svara på uppsatsen alla frågeställningar. Den andra metoden som uppsatsen använde sig av var två semistrukturerade intervjuer med informanter från vardera organisation. Dessa intervjuer kunde sedan analyseras utifrån samma typ av färgkodning som innehållsanalysen och sedan analyseras med hjälp av “Tabell 1”. Det här ledde till att en jämförande modell kunde bildas och ge svar på uppsatsens frågeställningar genom att koppla samman svaren från metoderna med de utvalda teorierna. Studien ledde sedan fram till att det är svårt att definiera om det går att skapa en kampanj inom ämnet social förändring genom ett enda specifikt strategiskt arbete. Resultatet visade att kampanjerna hela tiden måste förhålla sig till sin målgrupp och anpassa sig efter vad som sker inom ämnet då social förändring utvecklas hela tiden. Resultatet av studien visade att organisationer kan ha samma mål och budskap med kampanjerna. Men har de olika resurser och tillgångar så kommer resultaten av kampanjerna skilja sig i utförande, kanalval och aktiviteter. Det är sammankopplat med frågan om organisationerna är vinstdrivande eller inte. Ett av många exempel är att “Skapa Skillnad” främst använder sig av deras hemsida som ett sätt nå ut med sitt budskap på. Telia å andra sidan använder sociala medier för att fylla samma funktion. Studien visar att det finns fler likheter än vad det finns skillnader i de olika kampanjernas arbete. Resultatet beror främst på vilka resurser kampanjerna har snarare än vilka mål som organisationerna arbetar för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)