Nätverkskontrollerade fartyg

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Den här uppsatsen är utförd i syfte att teoretiskt introducera trådlös övervakning och styrning ombordpå fartyg och undersöka om det är ett alternativ till signalkablar. Arbetet belyser regelverk ochstandarder som är relevanta för en installation av trådlöst system ombord och vad som krävs för attinstallationen inte skall bryta mot befintliga bestämmelser och undersöker om trådlösa signaler kanöverföra information trots att sändarna/mottagarna är omgivna av bland annat maskiner och skott avmetall.De allra flesta fartyg har stora mängder med signalkablar ombord som har i uppgift att överföra dataoch signaler mellan olika platser på fartyget. Dessa kablar är ofta placerade tätt intill varandra ochmonterade på ofta svåråtkomliga platser vilket innebär att kabelbrott och andra fel med kablarna ärsvåra att felsöka. Som lösning på detta kan signalerna istället överföras via ett trådlöst nätverk vilkettar bort möjligheten med kabelbrott i signalkablar och behovet att felsöka utdragna signalkablar.Informationen som överförs trådlöst blir också tillgänglig på fler platser om maskinbesättningen harhanddatorer. Alltså finns inte längre behovet av att ta sig till en kontrollpanel för att avläsa informationutan den kan avläsas med en handdator vilket ger upphov till en förenkling och effektivisering avarbetet ombord.Resultatet för arbetet nåddes främst med insamling av relevanta regelkrav och föreskrifter frånTransportstyrelsen och klassningssällskapet DNV samt artiklar och rapporter med mer sakligt teknisktinnehåll och en intervju med en systemtekniker på ett svenskt universitet. Vilket visar att det teoretisktinte finns direkta hinder för en installation av trådlös signalöverföring ombord då inga lagar behandlarexakt just installationen av system med trådlösa signaler. Dock finns krav från klassningssällskap förfunktion och utförande av trådlösa nätverk. Utöver det står det i flera regelverk och standarder attalternativa system som har samma funktion som det befintliga kan godkännas så länge det inte gerupphov till försämrad säkerhet eller driftstörningar. Hänvisning till annan forskning visar också att dentrådlösa signalöverföringen går att bygga upp så att det inte störs ut av allt i fartyget som är byggt avmetall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)