Har lärares psykosociala arbetsmiljö påverkats av karriärstegsreformen och lärarlönelyftet?

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Medicinteknik och hälsosystem

Författare: Lotta Fiedler; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under åren 2013 – 2018 har två statliga lönereformer genomförts, som huvudsakligen riktar sig till lärare i Sverige. Riksrevisionen gjorde 2017 en granskning av de två reformerna i vilken man fann att sammanhållningen mellan lärare påverkats negativt. Denna undersökning startar i Riksrevisionens granskning och mina erfarenheter som facklig representant. Undersökningen ger en bild av vad lärares uppfattning är i en kommun. Den visar att arbetsgivaren behöver utveckla arbetet med information och kommunikation vid förändringsarbete. Statens lärarlönesatsningar har medfört både positiva och negativa effekter på lärares arbetsmiljö. Det finns anledning att arbeta för ökad transparens i informationen om lönereformerna och att involvera lärarna i arbetet. För att förbättra arbetsklimatet på skolorna är en rekommendation att göra lärarna delaktiga i arbetet med framtida förändringar och arbeta för tydliga löneprocesser. Detta för att ge förutsättningar för goda och hållbara arbetsmiljöförhållanden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)