Laborativ matematik i grundskolan : Ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Matematik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är undersöka hur lärare arbetar med laborativt material, vilken inställning de har till arbete med laborativt material och i vilket syfte de använder det. Studien utgår från två frågeställningar; Hur arbetar lärare med laborativt material inom matematikämnet i grundskolan?  På vilket sätt anser lärare att laborativt material främjar inlärningen i och förståelsen för ämnet?   I denna studie har två datainsamlingsmetoder använts för att undersöka mina frågeställningar, metoderna är enkäter och intervjuer. Denna studie har visat att lärare i hög grad arbetar med laborativt material av olika slag och att de har en positiv inställning till undervisning med laborativt material. Utifrån resultat i denna studie kan vi se att en betydande del av respondenterna använder laborativt material till de elever som uppvisar svårigheter vilket är ett vanligt fenomen enligt tidigare forskning men som också har lett till låg status bland eleverna att behöva arbeta med laborativt material. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)