En likvärdig förskola? : Förskollärares upplevelser och bemötande av barn i problematiska situationer samt strukturens påverkan i mötet med barnen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Barn spenderar mycket av sin tid i förskolan och förskolan är en plats där barnen kan känna sig trygga och vara del av ett betydande sammanhang. Forskningen visar att kvaliteten på förskolor i Sverige har betydande skillnader och att det råder en osäkerhet om vad likvärdighetsuppdraget innebär. Studien syftade till att synliggöra förskollärares upplevelser och strategier i bemötandet av barn i problematiska situationer i förskolan samt strukturens påverkan i mötet med barnen i förhållande till likvärdighetsuppdraget. Förskolan ska vara likvärdig för alla barn och anpassas efter varje barns behov och förutsättningar. Forskningsfrågorna som låg till grund för studien var: Vilka sorts situationer upplever förskollärare kan framkalla ett problematiskt beteende? Vilka strategier beskriver förskollärare att de använder sig av i bemötandet av barn när problematiska situationer uppstår och anser förskollärarna att de har fått kompetens inom ämnet? Vilka resurser finns att tillgå i arbetet med barn i problematiska situationer och hur beskriver förskollärarna betydelsen av en välfungerande struktur? Studien bygger på fem semistrukturerade intervjuer samt en webbaserad enkätstudie. Metoderna valdes med argument att ge en djupare förståelse för förskollärares upplevelser och bemötande av problemskapande situationer och strukturens påverkan. Studiens utgår från det relationella och kategoriska perspektivet. Resultatet visade att majoriteten av förskollärarna utgår från det relationella perspektivet då de anser att problematiska situationer är förknippade med förskolans miljö, pedagogernas förhållningssätt och kompetens samt de strukturella faktorerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)