Första tiden i förskolan : Sex pedagogers erfarenheter om inskolningar i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Sarah Georgsson; Michaela Hed; [2009]

Nyckelord: inskolning; anknytning; trygghet;

Sammanfattning: BAKGRUND: Hur kan en inskolning gå till och vad finns det för inskolningsformer ochinskolningsstrukturer? För att barnets första möte med förskolan ska bli så bra som möjligtfinns inskolning att tillgå som är en introduktionstid in i verksamheten. När ett barn kommersom ny till en förskola, behöver pedagogerna ta hänsyn till hans/hennes tidiga anknytning ochutveckling för att på bästa sätt bemöta barnet.SYFTE: Syfte är att undersöka hur inskolningar av de yngsta barnen, 1-3 år på sex olikaförskolor kan gå till, ur sex pedagogers perspektiv.METOD: Vi har använt en kvalitativ undersökningsmetod med intervju som redskap. Sexpedagoger från förskolans verksamhet intervjuades.RESULTAT: I resultatet framgår att pedagogerna betonar vikten av inskolningensbetydelse, för att det nya barnet ska få en trygg start i förskolan. Trygghet är något sompoängteras som viktigt under inskolningen. Pedagogerna framhåller föräldrars delaktighetunder inskolningen och vikten av att samarbetet med föräldrarna fungerar bra. Ävenåterkommande rutiner är av betydelse för inskolningsbarnet, han/hon känner sig då säkrare iden nya miljön. Vid lämning av barnet på förskolan, är det viktigt med tydliga avsked samt attbarnen blir bemötta och tröstade på sätt de föredrar. Pedagoger fungerar som alternativaomsorgspersoner då barnet visats på förskolan och därför arbetar personalen aktivt med attbygga upp en ömsesidighet mellan sig och barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)