Användarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av gränssnittet mellan människa och fordon

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Under de senaste decennierna har det skett en enorm utveckling inom informationsteknologi (IT), där vi människor i allt högre utsträckning använder oss av IT i våra dagliga liv, med allt från sociala medier till musikströmningstjänster, har detta även fått en avspegling i teknologierna som utvecklas till våra bilar. Infotainmentsystem har blivit ett allt mer återkommande inslag i dagens moderna bilar där hög grad av integrering av exempelvis navigation, mobiltelefoni och internet blivit vanligare och mer eftertraktat. Trots detta har relativt lite forskning problematiserat användarupplevelsen av ett komplext infotainmentsystem i en bil. Denna studie har därmed i avsikt att pröva relevansen av verklighetsbaserade tester genom att undersöka hur användaren upplever ett komplex infotainmentsystem i en bil. Vi ställde oss frågan; Hur upplever användaren ett komplext infotainmentsystem i en bil? Vi genomförde i vår kvalitativa studie en intervju med forskare inom området fordons- och trafiksäkerhet och utformade också ett antal systemrelaterade aktiviteter i en testsession där vi observerade tre användare. Resultatet av undersökningen analyserades och vi kom fram till att det definitivt är fullt genomförbart att få mycket information kring upplevelsen av ett infotainmentsystem i en bil genom att skapa lämpliga testmoment i en verklig miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)