Udda, enligt vem? ­ En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur identifieringen av elever i behov av särskilt stöd går till,samt vilka insatser en sådan identifiering leder till. De huvudfrågor som studien utgått från är: På vilka grunderidentifieras elever i behov av särskilt stöd?, Vem gör denna identifiering? samt Vilka vidare åtgärder leder enidentifiering till? För att undersöka detta analyserades tidigare forskning samt genomfördes intervjuer med enrektor, en speciallärare och fyra lärare på en skola. Avsikten var att genom intervjuerna undersöka och tolkavilka uppfattningar som fanns angående det ovan nämnda syftet och placera in dessa i olika temaområden.Studien är av kvalitativ karaktär och de intervjuer som genomförts har varit semistrukturerade. Genom studienhar framkommit att lärarna främst är de som identifierar elever som avvikande och därmed i behov av särskiltstöd. Det har också framkommit två skilda synsätt på grunderna till denna identifiering, ett där problematikenförläggs hos den enskilde individen och ett där den miljö i vilken eleven befinner sig också tas i beaktande.Vidare har studien resulterat i en liknande uppdelning av synsätt beträffande de åtgärder som vidtas på skolan dåen identifiering är gjord. Rörande lärarnas makt att definiera en elev som en elev i behov av särskilt stöd har detvisat sig att medvetenheten om denna definitionsmakt är relativt låg bland lärarna. Studiens relevans förläraryrket är således stor då det tycks finnas brister i likvärdigheten angående identifieringen av elever. Enförhoppning är därför att studien kan komma att användas som diskussionsunderlag i skolans verksamheter, föratt skapa möjlighet till reflektion över de synsätt som ligger till grund för en identifiering av en elev somavvikande respektive normal.= == J=N=J

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)