Essentialism i Religionsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Författare: Niclas Lövgren; Samuelsson Oskar; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt redovisar vi forskning kring begreppet essentialism inom religionsvetenskap och begreppets relevans ur ett didaktiskt perspektiv. Vidare redogör vi för forskning kring hur essentialism kan påverka religionsundervisning. I arbetet problematiserar och kontextualiserar begreppet essentialism och visar på hur essentialism inom religionskunskap kan tas i uttryck på flera olika sätt. Kunskapsöversikten ger en genomgång över hur essentiella religionsdefinitioner uppstått och fortsatt dominera utanför en akademisk kontext. Dessutom ger översikten förslag på sätt att undvika essentiella framställningar av religioner genom anammandet av ett hermeneutiskt perspektiv

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)