Riktlinjer för utveckling av tipsapplikationer till mobiltelefoner

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Mårten Sundh; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det senaste årtiondet har vadslagning på nätet ökat markant i popularitet och med de senaste årens teknikutveckling har det blivit allt enklare att tippa även i mobiltelefonen. Några spelbolag har även släppt applikationer som möjliggör tippning genom mobiltelefonen. Något som dock saknas är tjänster anpassade för mobiltelefonen som förser tipparen med information och statistik kring matchen som skall tippas på. Mitt syfte med den här rapporten är att undersöka vad för typ av innehåll som är av intresse för användaren samt vad man bör tänka på vid utveckling av en sådan applikation. Målet är sedan att som slutsats presentera ett antal riktlinjer grundade i resultaten. För att genomföra detta arbete har jag genomfört en litteraturstudie med fokus på teori kring riktlinjer för gränssnittsdesign. Jag har även genomfört en expertutvärdering, en enkätstudie samt två omgångar av användartester. Ur slutsatsen kan lyftas att det är viktigt att logiskt dela upp informationen så att användarna slipper rulla åt olika håll för att leta efter informationen på en och samma sida. Det är också viktigt att med hjälp av färger och bilder göra applikationen inbjudande att använda. Tilläggas bör att detta kan göras så länge som det tillför information. Exempelvis genom att ett fält innehållandes ett resultat färgas grönt inte bara som en estetisk detalj utan även för att understryka att matchens vunnits av laget ifråga. Mina studier visade att en sådan här applikation främst bör rikta sig mot de mer spontana tipparna då det visade sig att användarna var mer öppna för att utföra sidosysslor i samband med matcher de inte var känslomässigt knutna till. Detta kan till exempel göras genom att inte knyta applikationen till användarens favoritlag utan mer fokusera på matcher som spelas inom en snar framtid, exempelvis matcher som spelas samma eller nästa dag. Att i applikationen förse användarna med ett konkret tips, tydligt motiverat av statistik, kan hjälpa användarna till att ta snabba beslut kring ett tips

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)